discussie: wat vind je mooier/aparter

Chips, uitlaten, dumpvalves, koppeling...
Alles wat met motortechniek en tuning te maken heeft.

Berichtdoor wout » donderdag 26 februari, 2009 1:02

Als ik kijk naar de makkelijkheidsgraad en goedkopere weg kies ik voor Cosworth , kost 999 dollar ex shipment enz. Is jammer genoeg alleen beperkt leverbaar of gewoon niet ........
past op standaard blok en hoeft niet verder te worden aangepast .

JUN vind ik er niet uit zien , ik zie nog te veel slangen , de IC buizen zijn lekker kort , maar de manifold met Up-Pijp zijn weer erg lang .Tevens moet je hier voor je complete motorruim opnieuw indelen .Wat het geheel te duur maakt .

Andy heeft een full drag setup , vind ik ubbergeil , niks geen poespas onder de kap de beste turbo setup zo voor de motor . ( scheelt met een gt4088 1000rpm spoolup tijd )
Alleen jammer dat er alleen met methanol gereden moet worden .

Pavlo had ook een mooie setup met een air/watercooler als intercooler kan even niet zo een foto vinden .Ook hij had de turbo zoals Andy F geplaatst

Rigolie setup is ook ubber , Ed kan jij eens navragen wat alleen een intake manifold kost , jij hebt ondertussen leuk contact met die gasten !

Veder heb je ook nog deze setup , niet heel erg mooi maar past ook zo op de motor zonder veel aanpassingen , zijn zelf in 2 versie's te verkrijgen als inlaat voorkant of achterkant incl beugels enz. voor ombouw dynamo .

Afbeelding

Ook in het rijtje mis ik het maifold van Magnus sport
Afbeelding

Alleen heeft dit bedrijf niks op voorraad en wil pas praten als je er 10 wilt kopen , dan worden de prijzen wel wat intressanter , kost iets van 1200dollar ex shipment enz.

Denk dat elke setup een goeie toegevoegde waarde geeft aan vermogen , ik merk toch dat het erg moeilijk wordt om over de 500WHP te gaan met een standaard spruitstuk . Je kon ook goed merken dat Leo zijn manifold goed werkte , alleen is het gegoten aluminium best moeilijk te lassen .

Ben ook bezig geweest om zelf iets te ontwikkelen , maakt nog niet uit welke vorm maar gemiddeld zou dan een spruitstuk op 1100 ex btw bij min. 10 stuks uitkomen .Dit is dan van gegoten alluminium .
Zou ze ook van Carbon kunnen laten maken alleen hangt daar een prijs kaartje aan .
Hoe meer spruitstukken hoe goedkoper het wordt.

Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen er bijvoorbeeld intresse zouden hebben in een spruitstuk wat ongeveer 1100 euro zou kosten .

Gr Wouter
wout
EM Sponsor

Berichtdoor Hombre » donderdag 26 februari, 2009 1:10

Wouter is mijn manifold dan starks misschien een drempel met afstellen?
Zit het dus op de max?

Ik ga er wel vanuit dat ik 500 wiel pk's ga halen nl..60 meer dan dat ik nu heb..
Mijn manifold is meen ik ook al wat anders dan een standaard versie..
Je bent pas blij als het zo is !!

Showroomtopic:
viewtopic.php?t=14659&start=0
.
.
.
Hombre

Berichtdoor jdel » donderdag 26 februari, 2009 1:16

Afbeelding

Veder heb je ook nog deze setup , niet heel erg mooi maar past ook zo op de motor zonder veel aanpassingen , zijn zelf in 2 versie's te verkrijgen als inlaat voorkant of achterkant incl beugels enz. voor ombouw dynamo .

Deze heb ik op nasioc ook al eens voorbij zien komen, alleen wat zou zo'n setje gaan kosten compleet?

Ik vind het er zelfs nog best netjes uitzien eigenlijk.
jdel

Berichtdoor Hombre » donderdag 26 februari, 2009 1:19

Wou ik ook zeggen vind het er super uitzien!

Showroomtopic:
.
.
.
Hombre

Berichtdoor wout » donderdag 26 februari, 2009 1:20

Set komt uit op 1800 ex btw volgens mij .

Allard, ik durf het niet te zeggen dat zien we zaterdag als je bij de 500whp blijft hangen weten we genoeg :wink:

Wouter
wout
EM Sponsor

Berichtdoor Hombre » donderdag 26 februari, 2009 1:26

ch voor 500 whp teken ik wel hoor :wink:

Showroomtopic:
.
.
.
Hombre

Berichtdoor xena » donderdag 26 februari, 2009 1:46

Zullen we de keuze nog wat lastiger maken... De link staat vol met mogelijkheden kwa aftermarket/custom intake manifolds. De powerflow die Aram heeft is te zien op pag 23 pagina.

http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?p=25699508

Er zijn erg veel setups verkrijgbaar zolang geld geen rol speelt. Ik ben zelf al een tijdje aan het rondkijken voor wat leuks, maar ik lees dat niet alle systemen even goed werken... spoolup wordt vaak erg laggie en hoe groter bv het gasklephuis wordt hoe minder respons je krijgt. Tot 500 wiel pk voldoet de standaard idd prima... voor de echte pk vreters is het een mooie investering die de kers op de taart is.

@Wouter: Zijn er plannen van jou uit om wat te gaan testen in de toekomst? Ik denk dat er genoeg mensen zijn die 1100 euro over hebben voor een inlaatspruitstuk wat echt werkt, maar dan wel aantoonbaar. Mij zou het iig overtuigen als er mooie cijfers uitrollen met een beter intake manifold.

@Digital: Ik vind de Jun erg mooi. Ik ben niet vies van wat extra bling, maar ik vraag me af of het systeem niet erg laggie wordt? De Cossie is geen aanwinst kwa looks, maar zal zoals Leo al aanhaalde goed werkend voor mooi koppel en is eenvoudig te monteren.

Ik denk dat een systeem van rond de 1100 euro dan ook een mooi gemiddelde is voor een goed intake manifold. Ik zag Tomei voorbij komen voor 8000dollar.... zal best werken, maar zoveel geld is geen enkel spruitstuk waard imo.

Ik weet niet hoever AMS inmiddels is met hun intakeplennum, maar dat zag er ook erg veel belovend uit!

Succes met je keuze...zal niet makkelijk worden. :wink:

Mzzls Christ
Laatst bijgewerkt door xena op donderdag 26 februari, 2009 1:53, in totaal 1 keer bewerkt
I love Leo!!!!! Leo is the best!!!!!
xena

Berichtdoor WireWess » donderdag 26 februari, 2009 1:48

De mannen van DP moeten toch ook wel in staat zijn om zo'n inlaat te bouwen?
Die hebben voor een bas309turbo z'n peugeot ook wat moois gebakken.

Ik weet alleen niet tot in hoeverre hun in staat zijn om een optimaal spruitstuk te berekenen aan de hand van jouw wensen/setup of dat ze maar iets bakken wat hun goed lijkt, maar daar kunnen hun vast een betere uitleg over geven. :D
Aangezien je voor een optimaal resultaat een intake moet hebben die helemaal aansluit op jouw setup en wensen.
Bij deze spruitstukken zie ik namelijk -zoals hierboven ook al is aangegeven- behoorlijke verschillen in de toepassing, waar de ene bijna plug and play is moet je voor de ander je halve motorruimte verbouwen.
Wat nu recht is, was krom.. maar is gebogen!
WireWess

Berichtdoor Digital » donderdag 26 februari, 2009 9:04

wout schreef:Als ik kijk naar de makkelijkheidsgraad en goedkopere weg kies ik voor Cosworth , kost 999 dollar ex shipment enz. Is jammer genoeg alleen beperkt leverbaar of gewoon niet ........
past op standaard blok en hoeft niet verder te worden aangepast .

In mij 2e zin van de startpost staat dat het hier niet gaat over de centen en wat je allemaal moet verbouwen. Denk dat sommige mensen hun eikenhouten lenzen even opnieuw in de meubel-olie moeten zetten.. :wink:

@Xena: veel kortere FMIC-piping zoals de JUN(op de Bosal-uitlaat na) krijg je niet denk ik..

Zelf denk ik dat wanneer je op benzine wil blijven rijden de JUN-setup qua flow, lag, en het meest te behalen vermogen het beste uit de bus zou komen, maarja, een kijk-envergelijk-test doe je niet zo 123..

Nogmaals jongens, wat zou je kiezen als geld geen rol speelde..
www.rhdsupra.nl
Digital

Berichtdoor smokum » donderdag 26 februari, 2009 9:54

Powerflo!
Politieagent: " Je liep wel hard weg bij die Evo" :d :haha
smokum

Berichtdoor wout » donderdag 26 februari, 2009 10:05

robert heeft niks met blindheid te maken maar meer met verstandige keuze

uiteindelijk draaid het om de centen
en dan is Jun de duurste .

Of heb je liever dat ik mijn eigen topic begin .

Gr wouter
wout
EM Sponsor

Berichtdoor Digital » donderdag 26 februari, 2009 10:13

Je kan altijd nog een Tomei kopen voor 8000 dollar zoals Christ aangaf, maar daar gaat het in dit topic niet om.

Als we een iets andere wending aan het topic geven, en we pakken ook de functionaliteit erbij, dan word het al weer heel anders, en geef ik toe dan de JUN-twins goed zijn, maar misschien niet als beste uit de bus zouden komen. Maar dan moet je ook reeel gaan vergelijken, dus een scheiding houden tussen benzine en pure methanol.
Laatst bijgewerkt door Digital op donderdag 26 februari, 2009 10:47, in totaal 2 keer bewerkt
www.rhdsupra.nl
Digital

Berichtdoor xena » donderdag 26 februari, 2009 10:34

Ik snap dat het piping traject lekker kort is, maar wel 2 gasklephuizen. Ik denk dat de luchtsnelheid wat lager ligt met grote diameters. :wink:
Buiten dat moet je gaan kijken hoeveel flow je koppen toestaan... als lucht stil staat kost dat juist energie, het profijt zit hem dan ook in het flowen van de koppen en het matchen van de diameters.

Geld speelt bij mij wel een rol en dan moet je kijken naar ''the best bang for the buck'.

Mzzls Christ
I love Leo!!!!! Leo is the best!!!!!
xena

Berichtdoor Digital » donderdag 26 februari, 2009 10:47

Tuurlijk zijn de centen ook een kwestie voor den normale arbeider, en dan zijn de intakes zoals die van JUN en Rigoli ik denk voor een iets andere doelgroep. Als je voor 1000E een inlaatspruitstuk kan kopen die je 50whp meer kan geven ben je natuurlijk gek als je er 1 zou kopen van 3000E. Maar vergeet niet dat bv een setup zoals de JUN ook meer dingen opleverd zoals lag, een bepaalde flow in het inlaattraject etc. En mensen met veel centjes die wegen meestal niet prijs en functionaliteit met elkaar af, die kopen gewoon het beste van het duurste..

Maar daar ging het niet om..
www.rhdsupra.nl
Digital

Berichtdoor Ironhorse Erik » donderdag 26 februari, 2009 22:47

Allard zijn spruitstukkie is al van een grotere flow
En zijn Spec C koppen ook, zeker als de AVCS aangestuurd wordt
Daar stamp je die 500whp/600crank hp wel doorheen

Voor de sterveling onder ons lijkt me een intake zoals hierboven getoond in allerlei maten volstrekte kolder als je niet al eerst je koppen geflowed hebt en al je poorten gematched. Doe je dat namenlijk niet dan trek je helemaal geen profijt uit je nieuwe inlaat spruitstuk.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat 3,5keuro voor de complete JUN setup incl FMIC, piping intake(plenums) EN 2x2 gaskleppen een enorm koopje is voor dat geld. Zal nog wel 800 euro bijkomen aan invoer + BTW heb je het al over 4,3k en dan nog vind ik het goed geld voor een hele goede (zo niet de beste) setup technisch dan. Want het ziet er niet uit, maar dat ziet een Subaru an sich al niet natuurlijk.

8)

E
als iedereen rechts rijdt kan ik er links langs
Ironhorse Erik

Berichtdoor Aram » donderdag 26 februari, 2009 23:12

Van wat ik begrepen heb is een inlaat spruitstuk een best stukkie rekenwerk qua flow.
Even wat in elkaar lassen brengt zeker voordeel, kijk naar Leo's masterpiece (:p) dat ding had al merkbaar effect.
Maar wil je alles eruit halen zul je toch aardig wat moeten gaan berekenen, en ik denk dat niet veel mensen/bedrijven dit kunnen.

En is het ook niet zo dat het inlaatspruitstuk gerelateerd is aan het uitlaat spruitstuk, die 2 bepalen namelijk samen de doorstroming van lucht door het blok?
Als de een niet werkt heeft de ander ook minder nut. (de doorstroming in de koppen etc. etc. telt hierbij ook mee, het is niet zo zwart/wit uiteraard)

Ik kan me voorstellen dat mensen helemaal wild worden van creaties als die van JUN, maar ik weet zo niet of hun de rekencapaciteit hebben of gebruiken om dingen als pulsaties in zo'n spruitstuk te gaan berekenen.

Ik heb het er wel eens met Wouter over gehad en hij was het er volgens mij wel met me eens dat als je het echt goed wil doen, je niet zomaar een turbo o.i.d. op een blok moet gooien.
Wil je het echt goed doen moet je alles op elkaar gaan afstemmen en berekenen van luchtinlaat tot de uitlaat, wat wij doen is dan eigenlijk echt brugklas nivo zeg maar.
Aram
Aram

Berichtdoor Ironhorse Erik » donderdag 26 februari, 2009 23:37

Ha die Aram

Brugklas niveau.........
Meer BLO zwakstroom 8)

Ik ben me eens gaan verdiepen in de koppen van de WRX nav de veelg eplaatste opmerking "vermogen maakje in je cylinderkop"

Het std cilinderkopje van een WRX heeft inlaatpoorten die bijna 2x zo veel flowen dan de uitlaatpoort. Die flow is relatief hoog. Een WRX of STI blok zonder turbo zal heel behoorlijk kunnen presteren, heeft een van de hoogste intake flows van alle 2,0liter blokken in den lande/op de aardkloot

De uitlaatpoortflow daarintegen is bar en boos slecht. De ratio uitlaat gedeeld door inlaat is 0,61. Dat compenseer je weer met een bak turbodruk maar in essentie is dat niet ok. Wat je ziet bij WRC wagens, die met een one off casting cylinderkop rondcrossen, is dat de uitlaatpoort flow fors wordt aangepakt en de inlaatflow zelfs wordt gereduceerd (!!!), om zo een betere flow verhouding te krijgen. Die ratio zit op ca 0,83. gevolg : Super spool, bakken met koppel, leuk topvermogen.

Voor de sterveling is de ratio met normale kleppen op 0,75 te brengen, met een big valve job zelfs ri de 0,80...............en dan kun je veel meer topvermogen draaien dan een WRC..........(doord e grotere inlaatpoortflow)

Koppen flowen kost evenveel als een exotisch spruitstuk (basis ruilen van je gedemonteerde kop). Steek je geld daarin, en haal de dremel door je intake spruitstuk, match al je poorten, vrot je tumblers eruit indien van toepassing, flow het hele traject, en dan pas zul je echt winst boeken.

E
Ironhorse Erik

Berichtdoor jeroen meijers » woensdag 04 maart, 2009 17:54

Dit is wel stof voor gevorderden,maar zeker het lezen waard koste me alleen wel meer tijd omdat ik alles 2 keer moet lezen wil ik het begrijpen. :oops:
Maar Aram zat ook het gedeelte te lezen van de powerflo die jij gaat gebruiken,maar welke is dat nu op pagina 23 van de andere site.

Groeten Jeroen
jeroen meijers

Berichtdoor Ironhorse Erik » donderdag 05 maart, 2009 9:37

Lees trouwens verhalen dat het cosworth lookalike spruitstuk van Magnus (eigenlijk is het andersom) scheurt op de lassen.

Geloof ook dat de lengte van de runners enorme invloed op koppel heeft (audi had ooit zon verstelbaar systeem).

Maar wat ik me nu afvraag,
Hoeveel voordeel biedt de cosworth nu tov bijv het std spruitstuk dat geflowed, gepoort en gepolijst is door bijv Grimmspeed ?
Dat zijn nuttige getallen welke een juiste afgewogen beslissing mogelijk maken.

E
Ironhorse Erik

Berichtdoor Andry » donderdag 05 maart, 2009 16:51

Geloof ook dat de lengte van de runners enorme invloed op koppel heeft (audi had ooit zon verstelbaar systeem).

Klopt en veel merken hebben dit systeem nog. Het inlaatgedeelte heeft een zgn. kort en lang traject dat door vlinderkleppen gescheiden is. Dit is puur gedaan met het oog op een zo gunstig mogelijk koppelverloop en wat vermogenswinst, dus efficiënter dus ook schoner. Het lange deel is kleiner in diameter om bij de lagere toerentallen een hoog koppel te krijgen en het korte deel heeft een grotere diameter met het oog op een hoger vermogen in het midden en hoge toerengebied.

De inlaatpulsen worden dus gebruikt om icm een variabel inlaatspruitstuk een soort van drukvulling te creeéren :wink: Inlaatspruitstuk en keuze van de nokkenas zijn van grote invloed op elkaar.
http://www.coordsport.nl
Andry

Berichtdoor wout » donderdag 05 maart, 2009 18:10

Subaru heeft zelf ook verschillende inlaat spruitstukken met variabele lengtes De meeste die je dan ziet zit op de 2.0i GT serie .

Verder ben ik zelf al heel lang bezig om een speciaal spruitstuk te bemachtigen om hiermee te testen . Deze is groter als de 2.0 variant en heeft ook variabele lengtes
Nu kan ik deze eindelijk volgende week ophalen en zal ik hier wat foto van maken .

Of dit goed gaat werken weet ik nog niet zeker , maar dit zal ik uitvoerig gaan testen op de rollebank .

Op de 2.5 liter van het Dakar team Hammers wat ik heb afgesteld werkte het wel aardig maar ook uitvoerig kunnen testen is er nog niet van gekomen .

gr Wouter
wout
EM Sponsor

Berichtdoor makkink » zaterdag 07 maart, 2009 0:19

deze van tomei is ook wel mooi en simpel ik weet alleen niet wat ie kost. Afbeelding
gr michel
makkink

Berichtdoor makkink » zaterdag 07 maart, 2009 0:24

Het is niet helemaal gegaan zo als ik het wilde.http://www.turbomagazine.com/events/turp_0902_tomei_cusco_voltex_subaru_impreza_wrx_sti/photo_07.html.
Het lukt niet echt maar kijk maar even.
gr michel
makkink

Berichtdoor ROOIEPLUS » zaterdag 07 maart, 2009 0:49

Zo dan:

Afbeelding

:wink:
Ron

Opa de WRX-killer :twisted:

Gesponsord door:
PKMotorsport
Smokum-tuning/cleaning